سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سه تن را دشمن می دارد : کسی که منّت گذارانه صدقه می دهد ؛ آن که در عین دارایی، در خرجی دادنْ سخت می گیرد ؛ و فقیر ولخرج . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 102 فروردین 12 , ساعت 1:23 صبح

  •  

  • حدیث| تنها همدم خدیجه (س) در ایامی که زنان قریش او را تحریم کردند

    هنگامى که حضرت خدیجه با پیامبر اکرم ازدواج کرد، زنان قریش با او قطع رابطه کردند و به خانه او نرفتند و به وى سلام نکردند؛ فرزند در رحم حضرت خدیجه با او سخن می‌گفت.

    به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حضرت خدیجه سلام‌الله علیها همسر و هم‌پای برترینِ پیامبر الهی یعنی محمد مصطفی (س) و نیز از چهره‌های درخشان تاریخ اسلام است. با نگاه به ابعاد تاریخ زندگانی ایشان شاهد ایثارها، جانفشانی‌ها و تحمل سختی‌های فراوانی در مسیر یاری رسول‌ خدا (ص) برای اعتلای دین مبین اسلام هستیم.

    اما در بین این همه مقام‌ها، منزلت‌ها و افتخارآفرینی‌ها، آنچه به چهره ایشان جایگاهی ویژه بخشیده است، مقام مادری نسبت به برترین زن عالم خلقت یعنی فاطمه زهرا سلام‌الله علیها است؛ بانویی که حجت تمام ائمه‌ی پس از امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.

    از همان لحظات ابتداییِ آبستن شدن به وجود مقدس حضرت زهرا (س)، این بانوی گرامی با دیدن معجزاتی به بخشی از مقام و فضیلتی که خداوند به فرزند او عطا کرده بود، پی برد؛ از جمله آنکه حضرت فاطمه در شکم مادرش با وی سخن می‌گفت و ایشان را تسلی می‌داد. جزئیات این ماجرا را در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم. ادامه مطلب...

    شنبه 102 فروردین 12 , ساعت 1:20 صبح

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.


    خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان به درگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.


    جمعه 102 فروردین 11 , ساعت 2:22 صبح
    انسان روزهایی که بر او می‌گذرد را هرگز نخواهد دید

    روزی به فرزند آدم نگذرد مگر به او بگوید: ای فرزند آدم! من روز تازه‌ای هستم و بر تو گواهم؛ در من خوب بگو و خوب عمل کن تا روز قیامت برای تو گواهی دهم؛ پس از من دیگر هرگز مرا نخواهی دید.

    خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: بعد از قرآن کریم، حدیث دومین منبع و سند دین شناسی و تعیین کننده راه سعادت انسان‌ها است. تکیه بر این منبع حیات بخش در برخی حوزه‌های دین پژوهی همچون فقه و بخش‌هایی از اخلاق بیشتر و گسترده‌تر است؛ زیرا اصول این دانش‌ها در قرآن به اجمال و اشاره آمده و تفصیل آن را باید در حدیث یافت.

    حضرت آیت الله خامنه ای همواره در ابتدای درس خارج فقه خود که تا پیش از کرونا، چندین سال منظم برگزار گردید به قرائت و تبیین و شرح یک حدیث می‌پرداختند.احادیثی که با مضامین اخلاقی و اجتماعی و قابل استفاده برای عموم جامعه است و شرح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر احادیث نیز حاوی نکات نو و کاربردی در سبک زندگی اسلامی است.

    رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه 17 دی ماه 1393 با استناد به روایتی از امام صادق (ع) می‌پردازند که در ادامه صوت و متن این جلسه تقدیم مخاطبان می‌شود:

    عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِبنِ‌مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِما عَن اَبِیهِ عَن آبائِهِ عَلَیهِمُ‌السَّلام قال: قالَ عَلِیٌّ عَلَیهِ‌السَّلام:

    مَا مِن یَومٍ یَمُرُّ عَلَی ابنِ آدَمَ اِلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الیَومُ یَابنَ آدَم اَنا یَومٌ جَدیدٌ وَ اَنا عَلَیکَ شَهیدٌ فَقُل فِیَّ خَیراً وَ اعمَل فِیَّ خَیراً اَشهَدُ لَکَ بِهِ یَومَ القِیامَةِ فَاِنَّکَ لَن تَرانِی بَعدَهُ اَبَداً.

    روزی به فرزند آدم نگذرد مگر به او بگوید: ای فرزند آدم! من روز تازه‌ای هستم و بر تو گواهم؛ در من خوب بگو و خوب عمل کن تا روز قیامت برای تو گواهی دهم؛ پس از من دیگر هرگز مرا نخواهی دید.(امالی صدوق، ص 108)

    مَا مِن یَومٍ یَمُرُّ عَلَی ابنِ آدَمَ اِلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الیَومُ یَابنَ آدَمُ! اَنَا یَومٌ جَدیدٌ وَ اَنا عَلَیکَ شَهید

    [برمبنای این روایت] امروز که مثلاً روز دوشنبه‌ی چندم این ماه است، همین روز با من و شما مخاطبه می‌کند، حرف میزند. حالا این حرف زدن به چه معنا است؟ آیا واقعاً در عالم معنا یک نوع مکالمه‌ای وجود دارد که از ظرفیّت گوش‌های ما و فهم‌های ما خارج است -که خب، بعید هم نیست؛ اینها را خیلی هم نمی‌شود انکار کرد؛ ممکن است همین باشد- یا نه، مراد مکالمه‌ی عقل ما است، وجدان ما است، فهم ما است، که در واقع دل ما با ما حرف میزند و این مطالب را می‌گوید -عقل ما با ما حرف میزند- به هرحال این مکالمه‌ای است و یکی از معانی بین این روزی که ما در آن صبح کردیم و ما. «امروز» به ما چه می‌گوید؟ می‌گوید من یک روز تازه‌ای هستم؛ گذشته‌ها گذشت، امروز حکم خودش را دارد. تو می‌توانی در این روز به‌نحوی عمل کنی که منقطع باشد از عمل سوئی و زشتی که در روزهای قبل انجام دادی. امروز روز تازه‌ای است و فرصت تازه‌ای است؛ می‌توان در این فرصت کارهایی را انجام داد که ما دیروز آن کارها را نتوانستیم انجام بدهیم، [امّا] امروز می‌توانیم انجام بدهیم. من روز جدیدی هستم و شاهد بر تو خواهم بود، گواه بر تو خواهم بود. یعنی در آن روزی که همه‌ی موجودات عالمِ وجود جان دارند و حرف می‌زنند -وَ تُکَلِّمُنآ اَیدیهِم وَ تَشهَدُ اَرجُلُهُم بِما کانوا یَکسِبونَ -(1) آن روزی که زمین شهادت می‌دهد، سنگ شهادت می‌دهد، حیوان شهادت می‌دهد، در آن روز، این «روز» هم شهادت خواهد داد. از همه نزدیک‌تر به ما همین روزی است که ما را احاطه کرده.

    فَقُل فِیَّ خَیراً وَ اعمَل فِیَّ خَیراً

    از این فرصت استفاده کن؛ در این روزی که من هستم سخن نیک بگو؛ در این روز کار نیک انجام بده؛ این فرصت را مغتنم بشمر. می‌توانست این روز در اختیار ما نباشد. اگر ما دیروز یا دیشب از دنیا رفته بودیم -مثل هزاران نفری که دیروز از دنیا رفتند و دیشب از دنیا رفتند؛ من و شما هم می‌شد جزو همان‌ها باشیم- در آن صورت این روز در اختیار ما نبود؛ این فرصت را نداشتیم. حالا خدای متعال فرصت داده است، دیشب ما نمردیم، دیروز نمردیم، امروز را درک کردیم؛ این فرصت در اختیار ما است. در این فرصت، سخن نیک بگو، کار نیک بکن.

    اَشهَدُ لَکَ بِهِ یَومَ القِیامَةِ

    تا من شهادت بدهم برای تو در روز قیامت که «در روزی که من بودم» این حرف خوب را زد، این کار نیک را انجام داد، این خدمت را به مردم کرد، این بلا را از مؤمنی دفع کرد، مثلاً فرض بفرمائید جلوی این غیبتی را که علیه کسی می‌شد گرفت؛ شهادت بدهم به کار خیر تو.

    فَاِنَّکَ لَن تَرانی بَعدَهُ اَبَداً
    تو دیگر بعد از امروز، من را -که دوشنبه‌ی چندم این ماه هستم- نخواهی دید؛ ما رفتیم دیگر؛ دیدار ما و تو روز قیامت است که آنجا می‌توانم به نفع تو شهادت بدهم؛ [پس] از این فرصت استفاده کن. کاش دل‌های ما این سخنان را بنیوشد، بفهمد، درک کند و بر طبق آن عمل کند.

    1) سوره‌ی یس، بخشی از آیه‌ی 65؛ «…و دست‌هایشان با ما سخن میگویند، و پاهایشان به آنچه فراهم می‌ساختند گواهی می‌دهند.»

     


    جمعه 102 فروردین 11 , ساعت 2:20 صبح

    دعای روز نهم ماه مبارک رمضان / اوقات شرعی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الی مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.

    خدایا، برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده ات قرار ده و به برهان و راههای درخشانت راهنمایی کن و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.

     


    پنج شنبه 102 فروردین 10 , ساعت 1:41 صبح

    متخصص تغذیه گفت: در سحر از خوردن چایی پررنگ و قهوه خودداری کنید. چون این مواد مدر هستند و آب بدن را دفع می کنند ، همچنین از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید و نوشابه را از وعده غذایی حذف کنید.

    «افطار» را با این مواد غذایی شروع کنید/ از خوردن این نوشیدنی‌ها در وعده «سحری» بپرهیزید

    سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تاکید بر استفاده از تمام گروه‌های مواد غذایی در این ایام اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان لازم است از تمام گروه های غذایی استفاده شود. با روزه داری و حذف یک وعده غذایی که در حدود 600 کالری است، انرژی های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش یافته و باعث می شود نوعی جرم گیری در تمام ارگانهای حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

    مظهری در این باره ادامه داد: تغذیه باید متعادل و متنوع باشد و تمام نیاز بدن به پروتئین و ریزمغذی‌های 50 گانه از این طریق تامین شود. هرگونه بیش خوری و کم خوری منجر به سوء تغذیه یا اضافه وزن شده و تبعات خودش را به همراه دارد.

    وی با اشاره به اینکه در کنار ایجاد تعادل در هیچ ماهی از سال به اندازه ماه مبارک رمضان، اسراف در مصرف مواد قندی و چربی مشاهده نمی شود، گفت: مواد قندی که در این ایام از طریق مصرف مواد غذایی چون زولبیا و بامیه، حلوا و شله زرد به بدن می رسد، بسیار فراتر از نیاز آن بوده و این مسئله باعث می شود افراد از این موهبت الهی که یک درمان اجباری است محروم شده و در پایان ماه مبارک رمضان به جای اینکه شاداب و سرحال باشند و بدنشان با تجربه تحمل گرسنگی و تشنگی توان خودش را افزون تر کرده و به بازسازی و تقویت سیستم دفاعی اش بپردازد، اثر عکس داشته باشد، ضعیف تر شده و با افزایش قند خون، اوره و نظیر آن رو به رو شود. ادامه مطلب...

    پنج شنبه 102 فروردین 10 , ساعت 1:40 صبح

     

    دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.

    خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان


    چهارشنبه 102 فروردین 9 , ساعت 2:11 صبح

    یک کارشناس دینی با اشاره به روایتی از امام سجاد (ع) گفت: اثر وضعی هفت گناه، آبرویتان را در جامعه می‌‌برد و پرده‌‌ها کنار می‌‌رود که خودت مقصر هستی.

    7 گناهی که آبروی آدم را می‌برد+فیلم

    به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از کارشناسان دینی با اشاره به برخی گناهانی که آبروی انسان را می‌برد، بیان داشت: در روایتی از امام سجاد (ع) می‌فرماید: «وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تَکْشِفُ الْغِطَاءَ»، گناهانی که اثر وضعی‌اش این است که آبروی شما را در جامعه می‌‌برد، پرده‌‌ها کنار می‌‌رود و به عبارتی خودت مقصر هستی. یک: «الِاسْتِدَانَهُ بِغَیْرِ نِیَّهِ الْأَدَاءِ»؛ کسی قرض بگیرد و پس ندهد و نیتش هم این باشد که قرض را پس ندهد. خب! طرف یک بار می‌‌آید، دو بار می‌آید، دفعه سوم داد می‌زند، فریاد می‌زند، مردم می‌‌فهمند، آبروی شما می‌‌رود.

    طولانی‌ترین آیه قرآن راجع به قرض است

    وی افزود:‌ شما می‌دانید طولانی‌ترین آیه قرآن اگر از شما سؤال شد راجع به چیست؟ راجع به قرض است، دوم: «وَ الْإِسْرَافُ فِی النَّفَقَهِ عَلَی الْبَاطِلِ»، کسی که اسراف کند؛ آن هم در مسیر باطل و غلط. حالا مال بد نیست، تمام دنیا یک لقمه در دهان مؤمن شود، کم است. مؤمن خوب است پول داشته باشد. قرآن می‌گوید هر چه بیش‌تر، یسارعون فی الخیرات، بدوید. اما بعضی‌ها «وَ الْإِسْرَافُ فِی النَّفَقَهِ عَلَی الْبَاطِلِ» هستند.

    حجت‌الاسلام رفیعی ابراز داشت:‌ گناه سوم «وَ الْبُخْلُ عَلَی الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ وَ ذَوِی الْأَرْحَامِ»، بخل بر خانواده و اولاد و فامیل است؛ این هم آبروی انسان را می‌‌برد. شخصی خدمت پیغمبر گرامی اسلام آمد و گفت: مالی را می‌‌خواهم انفاق کنم، آقا فرمود: پدر و مادرت زنده‌اند؟ گفت: بله، حضرت (ص) فرمود: به آن‌ها بده، به آن نیاز دارند، دفعه بعد آمد، فرمود: خانواده‌ات، دفعه بعد آمد، فرمود: برادرانت، دفعه بعد آمد، فرمود: خویشانت. ادامه مطلب...

    چهارشنبه 102 فروردین 9 , ساعت 2:9 صبح

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.


    خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و برکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.


    چهارشنبه 102 فروردین 9 , ساعت 1:13 صبح

    تغذیه در وعده سحری چگونه باید باشد؟

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. سعی شود غذا به آرامی جویده شود. هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

    طبق گزارش ایسنا،‌ دکتر احمد اسماعیل زاده اظهار داشت: در وعده غذایی افطار در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار توصیه می شود. همچنین استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج و نان و پنیر و سبزی، یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است.

    وی افزود: مصرف انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بــدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) غذای مناسبی برای افطار است. از سوی دیگر خوردن آش های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد و حبوبات فراوان به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی شود. ادامه مطلب...

    چهارشنبه 102 فروردین 9 , ساعت 1:13 صبح

    بسم الله الرحمن الرحیم

    «اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبةَ الرّاغبینَ. »

    «خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم، وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت، بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان. » به گزارش ایسنا، آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز ششم «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ» می‌گوید: خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نکن، گناه آدم را خوار و عبادت و بندگی آدم را عزیز می‌کنند. اگر اهل طاعت و بندگی شوید، عزیز می‌شوید؛ اما اگر اهل گناه باشید، کسی دوستتان ندارند.
    وی افزود: اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد. ادامه مطلب...

    <   <<   6   7      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ