سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستت، برادر تنی توست، حال آن که هر برادرِ تنی تو، دوستت نیست . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 102 اسفند 29 , ساعت 1:20 صبح

 

نگاهی به فلسفه عید نوروز در ایران

عید نوروز یکی از جشن‌های مشهور ایران باستان است که مردم ایران با فرا رسیدن سال نو آن را برگزار می‌کنند و این عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

یکی از جشن‌های ایران باستان که بعد از گذشت سال‌ها، مردم هنوز آن را هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌کنند، عید نوروز است. عید نوروز با شروع سال نو همراه است و افراد در این ایام، رسوم مختلفی را دنبال می‌کنند و سال جدید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. با ما همراه باشید تا بررسی دقیق‌تری از این جشن که پیشینه‌ای سه هزار ساله دارد داشته باشیم. ادامه مطلب...

سه شنبه 102 اسفند 29 , ساعت 1:11 صبح

 

تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز 29 اسفندماه سال ‎1329، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به شمار می رود.
زمانی که اولین چاه نفت در ایران در بیش از یکصد سال قبل در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد، دولت وقت ایران هیچ آگاهی و درکی از این اتفاق مهم نداشت. اما کاشفان آن به خوبی می‌دانستند به چه ثروتی در ایران دست یافته‌اند و پایه‌های استعمار خود در ایران را با قراردادهای استثماری استخراج، تولید و فروش نفت خام ایران بنا نهادند.شرکت های خارجی سال ها سرمایه مردم ایران را به تاراج بردند و دولت های وقت ایران هیچ گونه تلاش و توجهی برای احقاق حقوق مردم انجام ندادند. ادامه مطلب...
سه شنبه 102 اسفند 29 , ساعت 1:10 صبح
خداوند گناهان برخی انسان‌ها را نمی‌بخشد

در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نکن و من را به تازیانه عذابت نزن. برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آن‌گاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌کنم، با اینکه خدا «ارحم الراحمین» است؛ اما مثلاً از من با این محاسن و عمامه توقع ندارد که به نامحرم نگاه کنم، لذا خدا به غضب می‌آید». ادامه مطلب...

سه شنبه 102 اسفند 29 , ساعت 1:10 صبح
روایت یک اسیر ارتشی از ماه رمضان در عراق

مسئولین غذا با هیتر بزرگی آب را در داخل سطلی به جوش می‌آوردند و با بخار حاصل از آن غذای سحری را برای روزه بگیران گرم می‌کردند. روزها را با انجام کارهای روزمره سپری می‌کردیم و موقع غروب بعد از آمار به داخل آسایشگاه رفته و با دعای آزادی اسراء افطار می‌کردیم.

به گزارش ایسنا، سرتیپ 2 جانباز آزاده عین‌الله کرمانی زاده در سال 1322 در شهرستان شاهین دژ متولد شد. او در طول دفاع مقدس در دو نوبت در تاریخ 59/8/24 و 67/4/31 مجروح که پس از مجروحیت، مورخه 67/4/31 به دست دشمن اسیر و همزمان با آزادی اسراء در شهریور ماه سال 1369 به میهن  بازگشتو در مورخه 1370/1/15 به درجه سرتیپ دومی مفتخر و برابر ضوابط پس از 34 سال خدمت در تاریخ 72/10/1 بازنشسته شد. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:25 صبح
قالیباف نمایه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون در جامعه مبنای تصمیم‌گیری نباشد، جامعه دچار چالش، کندروی، تندروی و انحراف می‌شود و فرصت‌ها از دست می‌رود. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:24 صبح
کتاب آقای هاشمی رفسنجانی

کتاب «تأملی در یادداشت‌های آقای هاشمی» نوشته نگاهی نقادانه به مجموعه کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی 1378ـ1360 به‌­قلم مسعود رضائی توسط انتشارات شهید کاظمی برای دومین­‌بار منتشر شد. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:23 صبح


«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْاُصُولِ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ».
خدایا روزه‌ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر آن را می‌پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، در حالی‌که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.


پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:23 صبح


«اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ یَا رَحِیما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ».
خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگی‌های تهمت دلم را پاک گردان، ‌ای مهربان به بندگان با ایمان.


پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:23 صبح


«اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ اَکْرِمْنِی فِیهِ بِاِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ اِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ».
خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله‌ام را به سویت نزدیک کن، ‌ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد.


پنج شنبه 102 اسفند 24 , ساعت 1:23 صبح



«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ اُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَی الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ».
خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز، و کارهایم را از سختی به آیانی برگردان، و پوزش‌هایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردنم بریز، ‌ای مهربان به بندگان شایسته.


   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ